Friday, May 23, 2008

مواجهة مع أحمد مهنى

جائتنى دعوة من بعض الأصدقاء لحضور حفل توقيع مدونات مصرية للجيب , والتى تنشر لمجموعة من الشباب المدونين , فى مكتبة عمر بوك ستورز بوسط القاهرة

الجديد هذة المرة أنك ستجد وسطهم أحمد مهنى ولمن لا يعرف أحمد مهنى علية بقراءة تدوينتة التى أثارت الجدل هنا وهنا قبل ان يقوم بإلغائها

الجميع كان متحفز لهذا الشخص بعد موقفة المشين الذى قال أنة اعتذر عنة فى مدونتة وقال عنة البعض الاخر انة مسح تعليقات الناس الذين تحاوروا معة بأدب



بدأ الحفل الساعة السادسة والنصف بكلمة من يحيي هاشم مدير عام دار النشر فى التقديم للمجموعة القصصية , كثير من المدونين كانوا هناك , عباس العبد صاحب مدونة غواية أول من أشار إلى الموضوع وأنتشر بسببة , هانى جورج صاحب مدونة روبابيكيا , أحمد البدرى صاحب جروب لا للنقاب

فى وسط كلام يحيى هاشم تدخل د. ماجد فرج سائلاً أياة :


انتم تنشرون لمدونات محترمة وأنا أريد أن اعرف

ما هو مفهوم الاحترام لديكم

عندما تنشرون لشخص يدعى أحمد مهنى

بأفكارة التى تدعو المرأة للمكوث فى البيت

وكيف يشاهد إمرأة مغتصبة ويقول أنها مسيحية

ولا يفكر فى إنقاذها عندما مدت له يدها فى التدوينة التى نشرها فى موقعة

بعنوان عفواً سيدتى ..

أريد أن أراة و أتناقش معة ليقول لنا وجهة نظرة


بعض الهرج ساد وسط القاعة , خصوصا بعد أن طالب بعض الأشخاص أيضأ المدعو أحمد مهنى بالظهور والتحدث , أعترف انة موقف لا يحسد علية هذا الشخص , أنحنيت على أحد الأشخاص لأسئلة ... أين هذا الصعلوك , أريد أن اراة انا ايضا , أشار لى إلى شخص ضئيل البنية , صغير العمر , 22 سنة , قمحى اللون يرتدى بدلة سوداء , على وجهة علامات القلق , أستطاع بعض الأشخاص إخراجة من هذة المعمعة

وعد يحيى هاشم د. فرج بالسماح لة بالتكلم ومناقشة الموضوع هو وبعض الأشخاص المستائين أيضا بعد حفل التوقيع , الجو كان خانقا بسبب الحر , الغريب أيضا أن عدد النساء المحجبات كان كثيراً جدا اكثر من المتبرجات السافرات بالإضافة إلى الشباب الملتحى ورائحة العرق الجميلة التى تنبعث منهم حتى اننى احسست اننى فى مدرسة إسلامية توزع جوائز لحفظة القران , الأمهات أيضا كان لهم نصيب من الحضور والجلوس فى المقاعد الاولى لمشاهدة فلذات أكبادهم الأفذاذ , مسكينة والدة أحمد إن كانت موجودة هذة الليلة , فسوف تشاهدين الليلة نتيجة تربيتك لإبنك

بعد حفل التوقيع جاء أحمد مهنى ليتحدث وتكلم عن مدونتة التى اثارت الأستياء العام , وأعتذر وقال انة لم يقصد وأخذ يعمم المسألة وهو يقول : أن هذة البنت ضحية للمجتمع ,جاء الدورعلى د. فرج وقال : انت لم تذكر الحقيقة كاملة



أريد أن أعرف ما هو مفهوم الندالة

عندما تمد لك فتاة مغتصبة يدها لك لتساعدها ولا تقوم بذلك

ولماذا تمنيت الا يكون بمسلم من قام بإغتصابها ؟


هنا أحتد النقاش وقام يحيى هاشم بتذكير د. ماجد بعدم التلفظ بألفاظ نابية وعدم الخروج عن أداب الحوار , بعد ذلك ظهر أثنان من أخوة أحمد مهنى محذرين الرجل قائلين :

تذكر انت الذى تشتمة الان يوجد بجانبة أخوتة , أحتدت نبرة الكلام , هنا قام د فرج بالإقتراب من فتاة فى العشرينيات محجبة تتابع الموقف فى هدوء سائلاً اياها :



إذا اعتدى عليك احد الاشخاص

ووجدت نفسك وحيدة فى الطريق ومددت يدك لأحد الأشخاص

ليساعدك ولم يفعل ماذا تسمية ؟

قالت الفتاة بصوت هادىء

اسمية ندلاً

هنا أخذ الحوار منحنى اخر وهو الدفاع ومحاولة التبرير وهو ما نعرفة فى أدبيات الإسلام بالتقية ,وهو ليس بغريباً على المتدينين الإسلاميين , قال أحدهم وهو كاتب فى مجلة أبناء مصر الإلكترونية , انة أعتذر وهذا يكفى , رد علية د فرج قائلا : انة لم ينشر 14 رد منى علية ومسحها جميعاً , ويجب أن اتناقش معة ؟

بصفة عامة كان منطق د. فرج قوياً ألجم الجميع , الغريب فى مستوى الحوار عدم وجود فكرة لمعنى حوار فالجميع يريد إسكاتة أو الإعتذار وهيا بنا نكمل الحفلة , لا يوجد شخص يريد النقاش بالمفهوم العام لمعنى الحوار

مع هذا الشخص المزعج بالنسبة لهم

لا يوجد حل سوى الإقصاء

بإسكاتة أو طردة وهذا ما حدث فعلا , أحدهم قال لة هذا ليس وقت للمحاورة فى هذة الأشياء وان هذة الحفلة للتوقيع على مدونات مصرية للجيب وليس لمناقشة تدوينة على الأنترنت ,هنا ينتهى الموضوع فى لحظة , رد د. ماجد عليهم كان منطقياً ايضا : عندما قال لهم

من حقى ان اناقش الكاتب فى أفكارة

جاء أحد الأشخاص ( أعتقد انة مدير المكتبة ) محاولا ان يعرف من هذا الشخص , قائلاً لة ,بأى حق تتكلم ومن أنت وهل انت بكاتب حتى تتكلم ؟ عندئذ رد علية د. ماجد قائلا :

أنا كمان مدون أنا ألفت 38 كتاب

أنت ألفت كام كتاب ؟

انا مشمؤلف

يبقى تسكت .....

طبعاً بعد كلمة ندلاً الذى ازعجت الشخص الندل كان لا بد لة من الإنسحاب

وعدم الرد على أسئلة ماجد فرج وترك أخوتة لإخراج باقى الفاصل

دعنى أهمس فى أذنك بشيئأً يا صغيرى

أنت ضحية لتربية إسلامية منحطة

تربية جعلتك تعتقد أنك من نسل خير أمة أخرجن للناس

وهذة الأمة الخيرة لا يمكن أن يغتصب فرد من أفرادها فتاة مسيحية مثلما تمنيت

أمة غير منتجة سوى للدين

أمة أختارت الثوابت الخطأ فخرجت من معركة الحضارة والحياة

وأصبحت تعيش على فضلات العالم الحر

أمة تختارعمرو خالد والقرضاوى من ضمن أفضل 100 شخصية مثقفة

بينما يختار الغرب المتحضر كاتبأ أو أديب أو عالم أو ناشط حقوق إنسان

أما نحن فرجل الدين

أمة تسب مراد وهبة وتتجاهل رمسيس عوض وتعتدى على نجيب محفوظ

وتقتل فرج فودة وتنفى نصر حامد أبو زيد وتكفرحسن حنفى

وتهدد ماجد فرج بالطرد أمس

لأنة تكلم ...

فقط تكلم


32 comments:

  1. دعونا نتوقف عن السلبية التي تحيط بنا كمفكرين و مصرين على التحرر من اخطاء الماضي
    ما حدث البارحة جيد جدا لانه زي القاء حجر كبير في بركة راكدة اسنه و عفنة
    و ده كفيل باحداث هزات لها توابع لا نعلم مداها
    المهم هو عدم التوقف عن رمي الاحجار في البركة حتى تتخلص من جراثيمها المتوغلة في قاع البركة

    خالص مودتي لتدوينة اكثر من بليغة

    ReplyDelete
  2. خطيئة المثقفين هي الانخداع في الصبغة المدنية التي يلبسها بعض منظري المتأسلمين، الحرية لا تشمل المتطرف الديني و الرافض للآخر، لأنه بطبيعته لا يتوقف عند أنف الآخرين، و ليعلم هذا الذي يهدد من يناقش هذا النذل بأن اخوته حوله، أنه هو و اخوته أهون علينا من أجنحة البعوض
    تحياتي و تقديري لكاتب التغطية

    ReplyDelete
  3. أؤيد الدكتور إياد في كل ما قاله

    صحيح.. لما تفكر في اللي حصل للوهلة الأولى ممكن تشفق على الدكتور ماجد فرج من تواجد شخص بقيمته في هذا المكان والاحتكاك بهؤلاء الجهلاء الظلاميين. لكن لما تفكر أكتر هتقول كلنا لازم نعمل زيه.. لأن شئنا أم ابينا البلد بتضيع مننا بسبب هؤلاء. والمثقفين والمتنورين في وادي تاني خالص

    يا ريتني كنت هناك.. بجد ياريتني كنت هناك. إزاي ولد زي دا يسمح له انه يكون المسؤول عن مشروع ثقافي؟ إزاي يسمح له أنه يكون الوجهة اللي بتمثل عالم المدونين بكل تنوعاته وثراءه وثقل محتواه الفكري؟؟ احنا أمام مأساة بكل المقاييس

    دار النشر دي مين اللي مسؤول عنها؟ وإيه الهدف من اختيارهم المشين ده؟ إزاي أي دار نشر محترمة تنشر لواحد زي العيل الظلامي دا وتعمل منه شيخ المدونين؟

    الولد مش هو اللي غلطان.. فيه مجرمين حقيقيين بيدفعوا بيه في الوجهة وبيجعلوا منه القدوة لجيل مغيب

    يا ريت أي حد عنده معلومات عن دار النشر دي يمدني بيها. هي دي المصيبة الأكبر. احنا عندنا آلاف زي أحمد مهنى, ودورنا كمجتمع وكمؤسسات اننا نقومهم ونعيد بناءهم بناء سليم.. مش ناخدهم ونعمل معامل تفريخ ليهم. من هنا فدار النشر هذه تحيط بها العديد من علامات الاستفهام

    تحياتي لكل من حضروا هذا الحدث ليكونوا صوت العقل في معقل من معاقل الظلام

    ReplyDelete
  4. لعنة الله علي المتطرفين امثالهم و امثالك ... لا يوافق عاقل او ادمي علي ما ذكره هذا الرجل من انحطاط اخلاقي الا ان يكون مريضا او مختل عقليا كما لا يوافقك احد بهجومك علي امة بكاملها و دين عظيم من جراء فعل شخص واحد و انت تدعين تدينك بالموضوعية و الحرية
    اين موضوعيتك في كلامك كيف تأخذين بكلام رجل مثل هذا دليل اتهام لمليار شخص علي الارض و مئات الملايين الاخرين لي مر التاريخ اين عقلك الا اذا كنتي انتي شخصيا من اصحاب المرض و الاختلال العقلي
    هل يمكن ان اأخذ راسبوتين او هتلر مثالا علي الحضارة و اعتبرهم سفراء لها
    احلم بيوم يختفي فيه العنصريين امثالك و امثال صاحب المدونة

    ReplyDelete
  5. هو فين الإساءة الى بتتكلم عنها والإهانة
    يا تافة

    ما هو مفهوم الأمة فى نظرك يا جرو
    مفهوم الامة الاسلامية كلمة فضفاضة
    يمكن ان تتسع وتضيق حسب الحالة
    :)
    فالتمسكن حالياً حين يبطش بنا الغرب
    والاحتلال قديما وتوسيع رقعة الأمة أيام العزة والقوة

    للاسف انت لا تعرف الفرق بين مفهوم الدولة ومفهوم الامة

    عقلك مشوش مثل مؤخرتك

    ReplyDelete
  6. ti
    اعتقد ان اليومين دول فعلا
    بقى فية مقاومة نوعاً ما بدل السلبية
    العامة لدى المثقفين جميعا

    تحياتى

    د. أياد حرفوش
    كلامك مضبوط
    مينغعش نطبق نظرية الديموقراطية مع ناس مشمعترفة بيها
    اصلا


    فانتازيا
    انا بردوا قلت نفس كلامك
    فى الاول
    ازاى واحد زى د ماجد
    ينزل لمستوى الشباب التافة دة
    بس بعد كدة أتاكدت ان الى عملة صح
    تماماً لان كل واحد فعلا فينا مسئول بسلبيتة عن الى بيحصل
    فى مجتمعنا

    تحياتى

    ReplyDelete
  7. كنت باتمنى اكون موجوده عشان اواجه مهنى بشكل شخصي رغم انى رددت عليه كتير وحاولت اناقشه كتير فى الموضوع وكانت ردوده بتزيد الوضع سوءا وردوده سببتللي ضيق اكتر من تدوينته
    اعتقد ان احمد مهنى كان فى امكانه انه يجبر الجميع على احترامه والتراجع عن موقفهم لو ببساطه اعترف انه كان ندل وانه قناعاته والافكار اللى محشوره فى دماغه افكار فاسده وانه خجلان من موقفه ومن البوست وبيتمنى ان ربنا يسامحه وبيتمنى انه يستبدل افكاره العفنه بافكار اكثر تحضر وعقلانيه وانسانيه
    لو ببساطه اعتذر لكل البنات والنساء اللى وجهلهم الاهانه فى البوست
    بالتأكيد الكل كان حيحترمه
    لكن هو عمق مقدار السخط تجاهه بسبب ردود افعاله بعد البوست استكباره وترفعه عن الرد ثم مسحه للردود واعتذاره اللى لا يعتبر اعتذار اصلا وتبريره لموقفه وتصميمه على انه صح
    كل ده كان ضده
    وموقفه فى الحفل وانسحابه من المناقشه ما هو الا تدرج منطقي جداً للاحداث لان شخصيه من هذا النوع غير عاجزه عن النقاش والتفهم والاعتراف بالخطأ بالتأكيد حيكون رد الفعل الوحيد هو الانسحاب والاحتماء فى-اخوته-
    باوجه تحيه احترام وتقدير للدكتور ماجد فرج وموقفه الايجابي
    وتحياتي لحضرتك على الموضوع لان كل اللى حضرو الحفل وكتبو عنه تجاهلو الخوض فى المشاده اللى حصلت وكانت الاشاره الوحيده ليها على استحياء من العزيز هانى جورج
    تحياتي

    ReplyDelete
  8. نسرين
    هو بردوا عامل السن بيفرق
    انا فؤجئت بأنة شاب صغير
    22 سنة
    بالإضافة للجو العام المحيط بية
    خلانى أتاكد انة غلبان
    ومحتاج توجية

    ReplyDelete
  9. الحقيقة مش فاهم اى حاجة

    واحد كتب موقف شخصى

    وبعدين اعتذر عن بعض الاخطاء الشخصية بردو اللى وردت منه احتراما للناس اللى بتقرا له - يعنى مش غصب عنه

    ليه بقى الكلام الكبير ده تانى

    مش قادر افهم بجد

    ReplyDelete
  10. موقف شخصي؟؟
    و اعتذر عنه؟؟
    حضرتك متاكد انك بتتكلم عن نفس الشخص اللي احنا بنتكلم عنه؟؟
    انت شايف ان موقفه شخصي مش انحلال اخلاقي في نسيج المجتمع لما ده و عشرة غيره ميمدوش ايد المساعدة لواحدة منتهكة و مسكينة زي دي؟؟
    ده مش موقف ششخصي
    ده مصيبة اجتماعية

    ReplyDelete
  11. الأشكال دى كتير قوى أنا من جهتى لما بحس ان قدامى شخص من النوعية دى بناقشه و بفتح معاه موضوعات شبيهة
    عن الانتقائية فى عمل الخير وازاى الواحد ممكن يدخل الجنة فى كلب سقاه
    ومايدخلهاش فى انسان من دين مغاير
    غالبا محدش بيقتنع علشان بيسألونى سؤال محترم :انت جبت الكلام دا منين ؟فى كتاب ايه ؟

    ReplyDelete
  12. من اسبوع جاتنى دعوة لحضور حفلة فى بيت السحيمى وعلشان انا بحب سيزر وعندى ثقة فى اختياراته كان لازم اروح
    لقيت فرقة شباب بيلعبوا مزيكا كويسة وبيغنوا كلام له معنى
    .الفرقة كانت بتلعب روك اند رول شكلا ومضمونا
    لكن المطربة كانت بتغنى جاز
    تفكرك بالمطربة اللى كانت بتطلع فى افلام الخمسينات فى افلام هوليود
    ما علينا
    المطربة كانت دايما تنظر على يمينها لشلة معينة كأنها بتغنى ليهم هما بس
    كانوا اربع خمس شباب وبنات
    وبعدين لاحظت ان فى شوية امهات قاعدين
    عموما ثقافة الشلة اللى رايحة تصقف لولاد حتتهم
    لدرجة انهم صقفوا لمدير الدار لما اتكلم فى بداية الحفل بحرارة
    دار النشر مارست ثقافة الشلة
    والمدعو احمد مهنى مارسها هو الآخر
    هذا الموقف يذكرك بفريد شوقى فى فلم بداية ونهاية عندما غنى بالعافية
    لكن احمد مهنى نظرا لضعف جسمه استعان بولاد حتته
    دار نشر كهذه لا مستقبل لها ولا حاضر
    دول بتوع سبوبة واستسهال

    ReplyDelete
  13. أنا فضلت إني محضرش
    أولا لإني مش موافق علي فكرة كتاب فيه تدوينات كتير لمدونين أكتر لإني حاسس إنه هيبقي كوكتيل ميتشربش. وثانيا لإن أحمد مهنا هو أحد المسؤلين عن الكتاب.
    أصل أنا دايما متوقع اللي بيحصل ومش بحب أشارك فيه عشان أنا دمي بيتحرق بسرعة.

    تحياتي

    ReplyDelete
  14. احمد
    دة ميعتبرش موقق شخصى طالما خرج برة الاراء والمعتقدات
    ووصل للتغاضى عن إنقاذ حياة شخص كان محتاج مساعدة

    ألى حصل دة مصيبة
    وكان لازم وقفة علشان لو الموقف دة عدى , مع الوقت هيتحول لسلوك
    عادى جداً
    وهاديك مثال بسيط
    بقى عادى جداً تسمع الجملة دى
    ان حد يقولك هو فلان دة مسيحى بس كويس
    وأكن مسيحى دى شتيمة أو وصمة عار
    فكر كدة فى الى احنا وصلنالة ؟

    دانتى المصرى
    بردوا علشان يكون الواحد حيادى أنا مقرتهاش
    بس من كلام الناس ومن تصفحها
    كان باين أن مستواها الأدبى عادى
    ثقافة الشلة دى ان حسيتها أوى
    لما ماجد فرج بدأ يتكلم
    كانوا عايزين يسكتوة بأى طريقة

    Alien
    كتاب فية تدوينات
    متنوعة أنا مش ضدة , المهم يكون ممسوك ومحبوك كويس

    ReplyDelete
  15. كان لازم تمسح التعليق بتاعي لاني اظهرت ادبي و موضوعيتي امام همجيتك و تطرفك و يكفيني اني اظهرتك امام نفسك بما تستطيع ان تصف به نفسك فأنت افضل بارع في الشتيمة و السباب
    النصابين اليومين دول لابسين بدل و كان زمان الحرامي بيتعرف من ريحته
    المتطرفين زمان كان ليهم زي معين
    دلوقتي فيه متطرفين لابسين جينز و بيعملوا بلوجز علي الانترنت و واخدين التمسح في الغرب غطاء امان اما الريحة النتنة فواحدة

    ReplyDelete
  16. ههههههههههههههههههه
    هرطقة
    عندك كمية تعليقات مسخرة انماايه
    تحف
    يعني واحد داخل اول كلامه
    شتيمة فيك و في امثالنا و بعد كده بيقولك لانه اظهر ادبه و موضوعيته

    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    مش قادرة امسك نفسي
    لا لا ده كتير يا ربنا اللي بشوفه اليومين دول
    و الغريب ان المدونة دي ظهرت فجاة من شهر مايو بس و مالهاش بوستات خالص و لا حتىتعليقات في مكان تاني
    يا ترى مين صاحبها الملدوغ و نفسه يبخ سمه بالشكل ده كده اوي؟؟؟

    لا بس بجد موضوعيه و ادب ولا في الاحلام
    هههههههههههههههههههههههههه

    ReplyDelete
  17. بالنسبة للعزيز القلب المشحون

    سيبية يا حفصة يتكلم براحتة

    واحد داخل يقولك لعنة الله عليك
    وبعدين متضايق انى برد علية
    وبذكر عورتة
    :)

    مين فينا الى همجى :)
    واضح من كلامك أنك شخصية إنفعالية مبتفكرش قبل متكتب
    ومبتركزش فى الى بتقولة

    قلة أدب تانى هامسح تعليقك

    ReplyDelete
  18. احسن تغطية لموضوع احمد مهني كانت في مدونة عباس العبد اللي كتب بوست بعنوان مصر رجالتها بخير بتاريخ 3 مايو واللي اهم من البوست كمان التعليقات لأن احد المعلقين اضاف بوست مهني المحذوف وكمان فيه رد كان مهني بعته لرامز علي الايميل بتاعه ادعي فيه انه ساعد البنت لكن ماحبش يقول علشان ده يعتبر في عرفه رياء يعني مش كفاية اللي عمله لكن كمان بيحاول يستغفلنا بس ايه رامز ماسكتلوش مشكلة مهني انه بيقاوح ومش عايز يعترف بغلطه في حين ان الموضوع كان ممكن ينتهي لو بس قال انا اسف تحياتي

    ReplyDelete
  19. عزيزي هرطقه

    اللي يضايق ان ناس تلاقيها بتقف و بتحي احمد مهني علي اعتبار انه من المساهمين في كتاب مدونات مصريه للجيب و لما تشوف ليه بيعملوا كده تلاقي ان اللي بيحي ده نزله تدوينه في الكتاب و المصيبه انهم بيتكلموا عن الدين طب و اللي عمله احمد مهني ده انتم موافقين عليه؟
    بقينا في زمن غريب ياهرطقه
    بحييك علي الموضوع الهام يارب الناس تفهم و تفكر بقه

    ReplyDelete
  20. أجندا حمرا
    أحسن تعليق سمعتة فعلا عن الحالة دى
    هى ثقافة الكلينكس الى اتكلم عليها
    عباس العبد
    كل حاجة بقت بالمشقلب دلوقت
    فالواحد مبقاش يستغرب يا عزيزتى
    المهم انة يحاول على قد ميقدر ميسكتش
    على الى بيشوفة بيحصل كل يوم

    ReplyDelete
  21. فينك هرطقه؟
    بقالك فتره مختفي
    يارب تكون بخير

    طمنا عليك

    ReplyDelete
  22. ازيك .. شكرا على التعليق عندي وانك لسه فاكر وردة مصر ..

    الكلام اللى انت بتقولوا اتعودت عليه مبيقاش غريب ابداً .. لو كنت قلت حاجة تانية كنت قلتلك يبقي اكيد انت مش في مصر .. انا مش كافرة بربنا انا كافرة بالشعب المصري او بالشعب الذي يحيا على ارض مصر .. للاسف الجالية المصرية في مصر جالية محدودة ادعى انني واحدة منهم .. اما الباقي فغزاه معتادين جائوا لمصر من مناطق متعددة

    مفيش فايدة في الحوار لازم في المرحة دى تضرب على الدماغ علشان تفوق و حكاية كل واحد منهم ما يرد ويقول علينا خنازير و كلاب باسم الدفاع عن دين وان لن يختفي في حياتنا سوف يختفي في يوم من الايام و يصبح تاريخ لان الاجيال العاقل القادمة لن تسمح باستمراره

    تحياتي ليك و شكراً على الزيارة الجميلة

    ReplyDelete
  23. العزيز
    Hartaka،

    طُلب مني المشاركة في هذا الكتاب بواسطة الاستاذه ايناس لطفي وكنت لا اعلم وقتها شيئا عن هذا الموقف "النبيل" للاستاذ احمد مهني، فلما علمت به وقرأت تبريراته المخذية واراءه عن دور المرأة التي لا تبعد كثيرا عن اراء حسن البنا طلبت حذف أي مشاركة لي قد تكون في هذا الكتاب، وحسنا انني فعلت !!!!!0

    أشكرك انك نقلت لي صورة من قريب عما حدث في ذلك الحفل وقد اجدت العرض فعلا وجعلتني اعيش تلك اللحظات فعلا معايشة كاملة.

    شكرا جزيلا لك واشكرك على اضافة رابط مدونتي عندك، واسمح لي أن افعل المثل.

    عميق تحيتي وخالص مودتي

    ReplyDelete
  24. سعدت بتشريفك لينا
    يا دكتور ضياء
    وكمان دول شباب صغير
    واعتقد ان مكانتك فى حاجة أقيم من كدة
    يا فندم ضيف براحتك
    :)

    ReplyDelete
  25. بعد إذنك نقلت الموضوع مع الإشارة للمصدر عندي

    جميع الحقوق محفوظة
    :))

    بوجود هؤلاء صارت مصر و نصير معها في الدرك الأسفل

    تحياتي

    ReplyDelete
  26. فعلا أمة منحطة يستحق مثل هؤلاء الحرق أحياء بأيدي رجال الدين كما كان يحدث في العصور الوسطس ما داموا يحبونها الي هذا الحد.

    ReplyDelete
  27. اجندا حمرا
    شكرا على السؤال ؟
    كنت مسافر أشوف معابد الكفرة
    هههههه
    فى البوست الجديد هتعرفى
    :)

    ReplyDelete
  28. Amenhotep®
    شكرا على
    تشريفك يا فندم

    ReplyDelete
  29. انا قريت البوست اللى انت بتتكلم عنه
    لاقيتة فى مجمع العمرانية

    الشخص دا مش ندل ولا اى حاجه من اللى اتقالت

    دا مريض

    مش بتريق
    لكن انا شبة واثق انه مريض فعلا

    ReplyDelete
  30. انا قريت البوست اللى انت بتتكلم عنه
    لاقيتة فى مجمع العمرانية

    الشخص دا مش ندل ولا اى حاجه من اللى اتقالت

    دا مريض

    مش بتريق
    لكن انا شبة واثق انه مريض فعلا

    ReplyDelete
  31. قريت المقال السخيف بتاع .. يارب المغتصبين مايكونوش مسلمين
    وكان تعليقي يعني لو طلعو مسلمين كان هيقول معلش ويصلي ركعتين ربنا يغفر لهم
    ملعونين مدعي الثقافه لو كانو هيخربوا المجتمع أكتر من خرابه الحالي
    الموضع جد مستفز
    تحياتي للتغطيه القيمه

    ReplyDelete
  32. :) that was awesome !!
    ياريتنى كنت معاكو فى الندوة دى

    ReplyDelete