
الحياة بين رهبان الدير لن تناسبك يا جاليليو
إن استغراقك فى دراسة الدين لن يناسب نبوغك يا ولدى
وسأخرجك منة فى يوم من الأيام
فنسنزو غالى والد جاليليو
أتجول بلا هدف فى شوارع بيزا امام كاتدرائية المدينة العتيقة , أخطو خطواتى الاولى المترددة إلى الكنيسة
حتماً لم تكن الصلاة هدفى وقتها , أتأمل جمال الكنيسة وأيقوناتها . الأعمدة , القباب ,الهواء البارد , رائحة القساوسة والرهبان التى بدأت تلفح وجهى
عندما وصلت إلى ساحة الكنيسة أشرفت بوجهى وعينى إلى أعلى منى وتطلعت عالياً
هناك بعض العمال يصلحون شيئأً فى أعلى الكنيسة , أرى نجفة عملاقة مدلاة من منتصف القبة تتأرجح فى هدوء
هناك شىء ما ؟ , تأرجح النجفة , إن قوس الحركة الذى تصنعة النجفة يصير مع مرور الوقت أقصر بينما حركة النجفة نفسها تزداد بطئاً
شىء ما لا يستسيغة عقلى , استطيع ان احصى الوقت الذى يحتاجة التأرجح الواحد بطريقة عد النبضلت كما تعلمت فى كلية الطب
بغض النظر عن طول القوس الذى تصنعة النجفة فإن الوقت الذى يأخذة كل تأرجح .... ثابت
فحتى عندما صار تأرجح النجفة بطيئاً للغاية صانعة أقصر قوس ممكن ظل التأرجح الواحد يأخذ نفس الزمن الذى يأخذة التأرجح عندما كانت النجفة سريعة التأرجح صانعة أقواساً كبيرة
هذا الذى أراة أمام عينى يناقض اقوال معلمنا أرسطو الذى أتحفونا بة لقرون , فأرسطو يقول : كلما قصر قوس الحركة أخذ التأرجح زمناً أقل , أليست هذة الاقوال والنظريات ما أشبعونا بها وكأنها كلام الله المنزل , هناك شيئا خاطى حتماً
يجب أن أذهب إلى البيت على الفور . فهناك شيئاً أود أن أجربة
كرات مختلفة الأوزان لكنها متساوية الأحجام , أستطيع الان تعليقها فى خيوط مختلفة الطول , بعض الكرات من الخشب وبعضها من الحديد والبعض الاخر من الرصاص وتشكيلة أخرى من الخيوط والسلاسل والأسلاك جميعها مختلفة الطول
أتابع عملية التصنيع
بندولاً بعد بندول
ألاحظ
أؤرخ
أقيس الزمن
أسجل نتائجى أخيرأً على الورق
أحتاج الان إلى مرتفع عال لأعلق فية سلسلة طويلة لصنع بندول أكبر
زمن الأرجحة الواحدة يعتمد كلياً على طول الخيط بغض النظر عن كون الكرة من خشب أو من حديد أو من أى مادة أخرى
أستطيع الان أن أحسب بدقة الوقت الذى تأخذة الكرة فى تحركها من أقصى اليمين إلى أقصى اليسار
يا إلهى , ام يكن إستنتاجى خطأً
إذا تساوت أطوال الخيوط ..... تساوت الأوقات التى تأخذها الأرجحة الواحدة فى كل بندول
النتيجة واضحة أمام عينى ,
لقد كنت على حق إذن
المصادر :
معالجة درامية من كتاب :
جاليليو - ميشيل جبرائيل
لست مضطر لأؤمن بإن الإله الذى وهبنا نعمة العقل والإدراك
يرغمنا على عدم إستخدامهم
مؤكد ربنا مخلقش العقل لينا علشان منفكرش بيه
ReplyDeleteيا ام اتبقى الحكاية هزار
صحيح قالوا العقل زينة
لكن مش المقصود اني اعلقه في الفاترينة و اسيبه يخوخ
لكن تقول ايه في البهايم؟؟
من فترة عند مدونة حسن
اتفضل سخص و علق تعليق
شللني ف يمكاني
فضلت يومين م شقادرة ارد عليه
و اساس دوجمته ايه يا هرطقة؟؟
ان ربنا خلق الست بمشاكلها الجسمانية زي الحيض مثلا
و حيعاقبها على كده و على ده اساس هي ناقصه و مستواها مستوى كلب و حمار
فلك ان تتخيل
يعني هو لو بيفكر بالجزمة اللي عنده كان عرف انه هو ناقض مبدا ايمانه برنا من غير ما ياخد باله
هو تقريبا قال من غير ما يفكر ان ربنا ده ظالم و مفتري و بيضطهد الست علشان هو خلقها كده
بذمتك
شفت منطق معووج و ممجوج و متشقلب على روحه اكتر من كده؟؟؟
المصيبة انهم اصلا مش مستوعبين ايه اللي بيقولوا من اساسه
اصبحت لا اتحمل الغباء بدرجة مش طبيعية و خلقي بقى في اخر خلايا مناخيري
لنا الله و العقل
و لهم غبائهم و اللا عقل
تحياتي
تصحيح
ReplyDeleteهو ناقش مبدا ايمانه بربنا من غير ما ياخد باله
معلش ممكن سؤال تاني
ReplyDeleteانتي بتجيب الصور الخاصة دي اوي منين؟؟
العزيزة حفصة
ReplyDeleteهؤلاء الاشخاص ينبغى عمل محاكم تفتيش خاصة ليهم وقطع أيديهم وأرجلهم من خلاف
وكمان عمر بن الخطاب قالك
النساء ناقصات عقل ودين
هتعترضى على كلام صحابى جليل زى عمر
ملكيش حق صحيح
بالنسبة للصور
أنهى صور بالضبط ؟
لو قصدك على ال
header
فأنا بصممها بنفسى
وبجيب الصور من اى موقع بحث
اكتبى محاكم التفتيش
جاليليو
هرطقة
ساحرات
زندقة
كد يعنى
:)
انتى عارفة انى بعشق العوالم دى
موقع ويكيبيديا بردوا فية لنكات لمواقع مهمة بتفيدنى دايما
ar.wikipedia.org
ً
يتهم الله دائما بأشياء اعتقد لم ترد على ذهنه بل وردت على زهن البشر بسبب قيود وضعوها هم على انفسهم
ReplyDeleteيعتقدون ان الله مثلهم
وانا اري اللة كائن يحترم الارادة الحرة ووهبنا ملكات وقدرات لا محدودة ومهمتنا اكتشافها
نعم انت لست مضطر
اشكرك
سمراء