Saturday, January 19, 2008

هل تؤيد تصوير النبى فى عمل سينمائى ؟

شاهدت مؤخرا فيلماً من انتاج قناة الجزيرة الوثائقية عن المخرج السورى الراحل مصطفى العقــاد اسمة ( هل تستمر الرسالة ) الفيلم فكرة مدير القناة , و إخراج محـمد بلحاج , الفيلم لا تدرى بعد ان تراة هل تحس بالسعادة أم الحزن على هذا المخرج العبقرى الذى اتحفنا بفيلم الرسالة وعمر المختار ولو اتيح لة ما يتاح لأشباة المخرجين عندنا لرأينا الكثير , البرنامج ياخذك فى رحلة جميلة ترى من خلالها رحلة طويلة من الكفاح حتى الوصول الى العالمية , مرورا بالمشاكل التى واجهتة فى مشوارة السينمائى الطويل



القضية ليست إمبريالية أو صهيونية , نحن المرض منا وفينا

مصطفى العقاد

لن اركز فى هذة التدوينة على العقاد شخصيا بقدر ما سوف أركز على طبيعة العقل العربى والإسلامى بالتحديد لترى كيف يقمع الفكر الحر وكيف يكون الدين على ايدى هؤلاء المسمون انفسهم رجال دين معول هدم لكل شىء جميل وراقى

ترى من البداية فى البرنامج محاولات العقاد الذهاب الى استوديوهات هولييود لإنتاج الفيلم

وفشل المفاوضات بسبب رغبتهم فى إظهار الرسول فى الفيلم وطبعا الرسول مقدس حسب وجهة النظر الإسلامية فلا ينبغى تجسيدة , ثم يستطيع فى النهاية ان يجد التمويل من المغرب والكويت ويبدأ التصوير فى المغرب

أقوى رجل في العالم هو من يقف وحده

هنريك أبسن

مسيرة طويلة بحسب كلام العقاد نفسة مع القصة والتأليف والأزهر والمجلس الشيعى الأعلى

يروى العقاد فى البرنامج هذا الحوار مع أحد رؤسائهم

الشيخ : الصورة حرام تقوم تقولى فيلم ؟؟

العقاد : يا جماعة الحسن بن الهيثم الأندلسى أخترع نظرية التصوير فى الأصل

الشيخ : هل تستعمل موسيقى فى الفيلم ؟

العقاد : نعم هذا طبيعى

الشيخ : كيييييف هذا ؟

الشيخ : البيت تدخلة الموسيقى تطلع براة الملايكة ؟

العقاد : كيف يا جماعة الناس يرة فى أمريكا تطلع القمر دلوقت وانتم تقولولى هذا الكلام

الشيخ : بيضحكوا عليكوا ويوروكوا صورللقمر , هم ما طلعوا القمر

...........................

سلاح الإعلام أقوى من سلاح الدبابة

مصطفى العقاد

ينقلك البرنامج إلى نقطة أخرى بدءاً من إنسحاب الكويت من التمويل وتصوير الفيلم فى سرية برعاية عاهل المغرب الحسن الثانى

وكان منفتح الفكر بحسب كلام العقاد , ثم مرحلة بناء الكعبة والديكورات حتى جاءة الخبر بوقف التصوير بسبب معارضة السعودية وممارستهم الضغوط على ملك المغرب بعد تصوير دام لمدة 6 أشهر.

ليتغلب الملك على الموقف المحرج تم الإتفاق مع مصطفى العقاد على الإعلان بإيقاف التصوير ثم تكملة المشاهد المتبقية سريعاً ولكن الامر تغير بعد ان طلب منة الملك ألا يحملة فوق طاقتة

ثم عرض العقاد بعض المشاهد على القذافى

السعودية تقف ضد هذا العمل ؟

لماذا ؟

اهلا وسهلا فيك

جائت النقلة الكبرى إلى ميناء طرابلس , لم يكن فى ليبيا معدات أو منصات أو استوديوهات للتصوير فليبيا ليست مدينة سينمائية وتم البدء فى التكيف مع الاوضاع بحسب الإمكانيات المحدودة من البداية

ليش وقفنا ضد هذا الفيلم ؟

تأتى اللحظة المرتقبة , عرض الفيلم فى لندن فى شارع إكسفورد الملىء بصالات العرض السينمائية , ويأتى الإنفجار من الغوغاء الإسلاميون بالمظاهرات الحاشدة وكانت النتيجة المعلن عنها:

الهجوم على ثلاث بنايات وخطف 22 رهينة , بعدما هدئت الضجة المثارة ورأى الجميع الفيلم إبتدأ من كان معارضا يؤنبة ضميرة ويتسائل بحسب كلام العقاد

ليش وقفنا ضد هذا الفيلم ؟

بعض الحقائق عن الفيلم :

هو الفيلم الأكثر مشاهدتة فى العالم الإسلامى

تم دبلجتة إلى 30 لغة مختلفة

30 ألف شخص أسلم بعد مشاهدة الفيلم

نأتى للأهم من كل ذلك وهو أصل القضية .

هل توافق على تجسيد النبى محمد فى عمل سينمائى وإذا كان جوابك بالرفض فلماذا ؟

معظم من سألتهم هذا السؤال من أقربائى ومعارفى سارعوا بالرد الجاهز المحفوظ وهو قدسية النبى وكيف يقوم ممثل بتمثيل دور النبى ثم نراة مرة أخرى فى فيلم يعانق إمراة أو يلعب دور شخص سكيرأو مجرم وهذة الأجوبة المعروفة سلفاً .

ربما اصول هذة القضية تدفعنا إلى العودة قليلا إلى الماضى , إلى الجذور , اصل حضارتنا العربية وخصائصها وتأثيرها على أفكار الأفراد وطباعهم وميولهم مما ينعكس بالتالى على تحديدهم لتصرفاتهم

يقول عبد الرحمن بدوى :

اولى خصائص الحضارة العربية , التفرقة بين النفس والروح

وتجدها واضحة فى الفن والعلم والدين والسياسة , فالروح مصدرها الله بينما النفس مختلطة بالجسم والتراب , والروح مصدر الخير والنفس مصدر الشر, فما يصدر عن الاولى فهو حسن وما يصدر عن الثانية فهو قبيح فيجب على الانسان ان يفنى نفسة فى هذة الروح وأن ينكر نفسة لانها مصدر الشر ’ ولهذا فإن الحضارة العربية تنكر الذاتية أشد الإنكار لانها تفنى الذات فى هذة القوة الإلهية وهذا اساس كل شىء ففى الاخلاق يجب عليك تسليم نفسك لهذة القوة العليا وفى الجمال الجميل هو ما يمثل هذة الروح او يدفع الى الوصول اليها وفى المعرفة كل معرفة صادرة عن استقلال الفكر باطل وضلال فيجب ان تصدر عن روح مشتركة اى الاجماع لا عن الحكم الفردى

أما النتائج المترتبة على ذلك فساكتفى بذكر النتائج الفنية لأنها اساس هذة التدوينة ,

من اهم النتائج إنعدام الفنون التجسيمية كالنحت والتصوير لان فى تصوير الجسم المستقل والشخصية المستقلة تعبيراً عن الذاتية وهذا لا يتفق مع روح هذة الحضارة , وكان البديل انتاج عن طريق الالوان نوعا اخر من الفنون هو اكبر دليل على نفى ذاتك والقضاء عليها وهو( الأرابيسك) فالارابيسك بلا جسم وبل يسلب الشىء الذى يرسم علية جسمة بتغطيتة بتكرارات كثيرة ( أنتهى الإقتباس )

هذا التفسير المبدع لعبد الرحمن بدوى يفسر القضية كلها بإسلوب سلس وعميق يبرز الدور الجغرافى والدينى للقضية


أنتم منافقون

حقيقة أنا لست مغرم بفيلم الرسالة كثيرا مثل عمر المختار , تخيل ان تذهب الى السينما لتشاهد فيلماً لا يظهر بطلة الاساسى وكذلك اهم عشر افراد بة تدور حولهم محور الاحداث , الامر لا يخرج عن كونة عبادة لأشخاص يصيبون ويخطئون , هم يعبدونهم ويعبدون النبى ويتبركون ببولة وعرقة , وهوإحدى أهم عيوب المذهب السنى , تقديس البشروالتمسك بالنصوص مع عدم فهم خلفيتها التاريخية , وظرفها الزمنى وعدم إدراك أهمية السينما كوسيط مرئى يشكل خيال المرء ووعية , والشىء المستفز حقا عندما تصدر هذة الاراء حتى الان من اشخاص يحسبون انفسهم من أهل الإعتدال والوسطية فى الدين او حتى من الناس العاديين وتجد نفس هؤلاء الناس يتابعون بشغف شديد الافلام التى تروى سيرة المسيح مثلا , واغفالهم لشىء بسيط للغاية فى مذهبهم الفكرى , انهم منافقون

حتى الان اتوة بين الكثير من أسماء الصحابة بالرغم من اننى قرأت عنهم الكثير , فعملية التخيل لشخصيات كثيرة مهمة فى التاريخ الإسلامى لهو شىء صعب للغاية مع عدم وجود اعمال تجسد حياتهم والمحن التى تعرضوا لها فى وقت تمثل فية الميديا الوسيط الاهم لتشكيل وعى الأفراد

أما النقطة الخاصة بالنبى فلى صديق أستنكر تجسيدة بشدة قائلا : كيف يقوم ممثل بعد تمثيلة الدور بتمثيل دور مجرم مثلا , إن ذلك سينسف صورة النبى الجميلة التى أضعها فى ذهنى لة

ولماذا نبعد بعيدا , ففيلم مثل صلاح الدين اتابعة دائما بشغف شديد , أداء احمد مظهر فى الفيلم يبهرنى دائما , أحسة صلاح الدين قلبا وقالباً , لا اتخيل شخص غيرة يقوم بالدور , نفس هذا الرجل فى دعاء الكروان لطة حسين , السكير الذى ينام مع الخادمات ويموت فى النهاية , منتهى التناقض بين الصورتين امامك ولم تنسف هذة الصورة لة الصورة الجميلة التى رسمها لة عشاقة فى صلاح الدين ولم يقل رصيدة أبدا حتى الان

لم يخفى العقاد صعوبة التصوير بسبب غياب الرسول والعشرة المبشرين بالجنة فى الفيلم

وأكاد اجزم ان العقاد لو لم يكن سيسبب لة ذلك مشاكل مع احد لكان فعلها واختار شخصا ليقوم بالدور وكذلك مع العشرة الاخرون

أجى الوطن العربى بشوق وأتركة بدمعة

مصطفى العقاد

ربما كان يوسف وهبى اكثر جرأة من العقاد فمحاولة تجسيد النبى فى فيلم سينمائى حدثت فى العشرينات عن طريق شركة المانية بالاتفاق مع الحكومة التركية وقد حاولت التعاقد مع يوسف وهبى ليجسد دور النبى محمد بنفسة وثارت علية عاصفة هوجاء وقتها وهددة الملك فؤاد بالنفى وتوقف المشروع ,

ومازال السؤال مطروحاً , هل تؤيد تمثيل النبى محمد فى عمل سينمائى ؟

ومن يصلح للقيام بة الان ؟




29 comments:

  1. لا اؤيد ذلك بالطبع لان هناك من هو اعلم مني ومنك وافتى بأنه لا يجوز ذلك لان الرسول صلى الله عليه وسلم لا يساويه احد في شكله او في خلقه ولا يستطيع ايأ من البشر ان يجسد شخصيته لانه هو النبي المعصوم صلوات الله وتسليماته عليه

    ReplyDelete
  2. معصوم ازاى مش فاهم ياريت توضح ؟
    ومين دول الى اعلم منى ومنك ؟
    يا ريت متجمعش , لو اعلم منك ماشى دى مشكلتك لكن انا بتهيألى صعب شوية

    ReplyDelete
  3. أنا أرفض أي نوع من الرقابة علي الفن
    يبقي أكيد أؤيد تصوير أي حد ف السينما

    موضوع مين يقوم بالدور دا صعب شوية
    لإن أحمد ذكي مات
    ومفيش حد ف دماغي يقدر يعمل الدور دا غيره

    فيلم الرسالة مشدنيش
    حسيت إنه ناقص كتير
    أما عمر المختار فمن أفلامي المفضلة

    تحياتي

    ReplyDelete
  4. محمد: حسن يوسف (ومش هيرضى)
    خديجة: سمية الخشاب (وهترضى)
    عمر بن الخطاب: احمد السقا (وهيضرب اللى هيعرض الدور عليه)
    على بن ابى طالب: خالد ابو النجا(وهيّنُط على المخرج اللى هيعرض الدور عليه)
    بلال: محمد منير (بدون حساسيات والنبى)
    خالد بن الوليد: شريف منير (وهيجيله زبحه صدرية خلال التصوير)
    ابو بكر: خالد يوسف (هيموت يمثل قلت اديلُه دور)

    ReplyDelete
  5. اولا اى حد عايز يتكلم عن النبي او الصحابة يعرف ان دول ناس احسن مليون مرة من اى حد ف يتكلم باحترام شوية عليهم وتانى حاجة مين اصلا الممثلين التافهين دول الى بتقارنوهم بالنبى وبالصحابة رضي الله عنهم؟؟ اتقو ربنا شوية بقي ستنا خديجة تمثلها سمية الخشاب!!!! ربنا يهديكم ويسامحكم

    ReplyDelete
  6. ومعصوم يعنى ربنا عصمه من الخطأ يا هرطكة وربنا قال"وانك لعلى خلق عظيم" ولو فيه واحد بس على الارض خلقه يساوى او يقارب خلق سيدنا محمد اعتقد ساعتها بس ممكن يقوم بدوره ف اى فيلم....بس لان ده مش موجود لانه لو كان موجود حد ف اخلاق سيدنا محمد مكنش العالم بقي اسود كدة ..
    وللاسف انتو بتحطو مبررات تحت اسم مفيش رقابة على الفن...حتى ف المقدسات..قبل كدة مثلو سيدنا عيسي ف فيلم ودلوقتى سيدنا محمد..مين عارف ممكن يقولو بكرة هيمثلو ربنا"استغفر الله" وكله تحت شعار مفيش رقابة على الفن مش كدة برده؟؟
    وده اصلا تفكير الناس العلمانيين الى بيقولو الدين منفصل تماما عن الحياه وانه مجرد عباده بس وملهاش علاقة بالحياه..

    وعلى فكرة يا هرطقة ... اللى اعلم منك دول والىبتقول عليهم سنوو هما الشيوخ وعلماء الدين ومعتقدش انك شيخ عشان تقول على نفسك ان مفيش حد اعلم منك..
    ومش الشيوخ بس ... ده ربنا كمان وافتكر قول ربنا"وفوق كل زى علم عليم" وربنا اعلم منك ومنى ومن اى بشر وزى ماقلت قبل كدة انهارده عايزين يمثلو سيدنا محمد بكرة هيمثلو ربنا.... اصل الفن حرية...ولا ايه رأيك يا هرطقة؟؟؟

    ReplyDelete
  7. المجهول الى بيرد ومشراضى يكتب اسمة
    معلوماتك غلط شوية
    النبى مشمعصوم من الخطأ
    معصوم من الخطأ بس فى الامور الدينية الى المفروض يبلغ عنها والمقصود بيها الوحى
    والرسالة
    اما الامور الحياتية اليومية فهو بشر وليس إله , يخطى ويصيب وفية وقائع كتير بتثبت كدا اشهرها واقعة تأبير النخل لما جاء المدينة ووجد قوم يأبرون النخل قال لهم لو لم تفعلوا لكان خيراً فتركوها فنفضت فلما قالوا لة قال إنما انا بشر مثلكم اخطىء واصيب
    فالنبى انسان قبل ما يكون نبى انما للاسف البشر حولوا كل افعالة لامور دينية مقدسة وخلطوا بين المقدس وتفاصيل الحياة اليومية الى تم تحويلها لدين

    ثانيا
    الاخ الى بيتكلم عن الصحابة ؟
    اية تعريفك للصحابى علشان افهم بس ؟

    ثالثا
    بخصوص
    الحرية الى بتتكلم عنها دى يتتقبلها بمميزاتها وعيوبها يا ترفضها كلية
    الحرية مبتتجزئش , وطبيعى ان لما يبقى فية فى مجتمع حرية قصاد الاشياء السيئة الى بتحصل بسببها بيحصل كتير حاجات بتفيد البشرية
    فبلاش نبص من ناحية واحدة

    اما الشيوخ الى اعلم منك دول
    مش هم دول برضوا بتوع رضاعة الكبير وبول الرسول وفتاوى تحطيم تماثيل بوذا

    ولا النص الثانى بتاع فتاوى الستات
    الى مبيركبوش عربيات وحرق الصور
    والستات الى بيغطوها من ساسها لراسها بالعافية فى الشارع ؟؟

    هو لازم الواحد يحتاج شيخ علشان يفكرلة ؟ طيب ما استخدم عقلى انا ؟؟؟ ومش دول نماذج فكرت بردوا ؟ امشى وراهم واروح فى داهية يعنى ؟

    ويعنى اية لما بتقول
    ولو فيه واحد بس على الارض خلقه يساوى او يقارب خلق سيدنا محمد اعتقد ساعتها بس ممكن يقوم بدوره ف اى فيلم

    مسمعتش الايات الى بتذكر ان الانبياء كلهم سواسية دة حتى ربنا قال فى القرأن عنهم لا نفرق بين احد منهم

    \فبلاش شغل الدروشة دة وكلام الشيوخ المحفوظ بتاع انا النبى بتاعى احسن واحد واشرف واحد والكلام الى ملوش معنى دة , جبت الكلام دة منين , دة النبى حتى مقالوش عن نفسة

    ReplyDelete
  8. احمد زكى مينفعش خالص يا
    alien
    مفيش ممثل مصرى ينفع
    ممكن السوريين تلاقى فيهم ناس كتير كويسة

    شرفتنا يا اخ كوازيمودو
    محمد منير فعلا يبقى قوى جدا فى دور بلال
    نفس الجسم النحيف واللون والصوت جميل
    بقية اختياراتك هى الى هتعمل حساسيات
    مش دة خالص الى هيعمل
    :)

    ReplyDelete
  9. hi hartaka

    اسم جميل و رائع و معبر عن ثائر حقيقي

    انت واخد صور من عندي من غير ما تقول ..في موضوع العبيد والجواري .. دى حدوتة كبيرة .. ماشى يا سيدي مسمحاك علشان دي اول مرة ..

    لقد خرجت من عبائة الدين تماماً واجده
    يقف امام الابداع الحقيقي .. الدين صنع لعامة الناس غير القادرين على استخدام عقولهم .. تابوهات نعيش فيها غير قابلة للنقاش او المس

    تحياتي لك واهلاً بيك صديق عزيز

    ReplyDelete
  10. اعتقد ان خالد النبوي ممكن يكون اكتر واحد مناسب للدور ده..يمكن عشان متأثر به في فيلم المصير

    ممكن الفيلم يتعمل لكن مش في الظروف الحالية...يمكن بعد 10 او 20 سنة من دلوقتي..يكون الناس وعيها زاد شوية

    ReplyDelete
  11. متشكر على كلامك يا روز
    بالنسبة للصور الى حاططتها للفنان جان ليون
    لما كتبت الموضوع مكنتش اعرف مدونتك
    زى موضوع فيلم الرسالة
    لقييت واحد كاتب عن نفس الموضوع
    وحاطط نفس الصور بتاعتى بس طبعا اكيد لما عمل سيرش جاتلة نتائج مشابهة لللى جاتلى
    شكرا على سوء ظنك
    :)


    اما بالنسبة لموضوع الدين فأنا مشمتفق معاكى
    بس بحترم وجهة نظرك
    بس كل الى اقدر اقولهولك ببساطة
    انى مقدرش انفى وجود ربنا وانا على يقين مطلق بدة
    الموضوع نسبى حتى لأشد المؤمنين بوجودة

    ReplyDelete
  12. من ملحد لايعترف بsطوة الدين الحاده التى نعيشها فى أيامنا تلك إلى
    Hartaka
    لاأفهم بعض المحددات التى لاأجد لها مبررآ ويضعها المسلمون تابوهآ لايقترب منه أو حتى يمس؟؟
    النبى ماهو إلا بشر كان يمشى بالأسواق ويأكل الطعام..وهذا وارد فى الكتاب ألإسلامى؟؟
    وإذا كان بعض المسلمين يتوهم كما جاء فى بعض الردود أن محمــــــدآ كان يتمتع بصفة الكمال التى لم ولن يتمتع بها بشر أكان قبله أو جاء بعده فهو واهم..واهم...واهم فمحمد هذا قد أصدر ألأمر تلو ألأمر بالقتل لمن كان يعتقد أنه عدوه أو كان يهجوه:
    لقد أشار وأعطى الضوء ألأخضر بقتل"عصماء بنت مروان " والتى كانت مناوئة له وتهجوه هو ودينه وبارك قتلها وقال"لا تنتطح فيها عنزتان"!!ا
    من الذى أصدر أمرآ بقتل"كعب بن ألأشرف" أحد أحبار ووجهاء اليهود؟؟وقد خلع على من قتله سعفة من جريد ليتوكأ عليها فى الجنه؟؟؟؟
    محمد كان بشرآ وكان ضالآ ..وكان رجلآ له أخطاؤه!!ا
    إنهم يعيشون فى الوهم الذى توارثوه قرنآ بعد قرن
    أرى أم من يستطيع أن يمثل دور محمـد هو"نور الشريف" بشرط أن يلقى الوهم وألأفيون جانبآ ويبدع فى فيلم يصور محمدآ صورة حقيقيه هو ومن كان معه

    ReplyDelete
  13. بالنسبة لي الامر سهل جدا
    هات لي نص صريح و واضح من القران بيقول انه ممنوع نصور او نمثل شكل النبي
    بس
    لو جبته يبقى خلاص منقدرش نصور لو مافيش يبقى نصور

    لكن كل اللي بيقولوا النبي معصوم من الخطا و فوق مستوى البشر حقولهم طيب و ايش دخل ده بممثل حيمثل دوره
    و على سبيل المثال
    انا كمسلمة بحب سيدنا عيسى و مؤمنه بيه
    لكن لما شفت فلم ميل جبسون من كام سنة حصل نوع من التعاطف و زاد عندي حبه
    و نفس الوقت زعلت ان احنا المسلمين مش بنعمل حاجة نحب بيها رسولنا
    و مش لازم الحب ده يبقى في هيئة دعاء او تسبيح و بس
    ممكن نعمل فلم
    نعمل مسلسل
    نكتب و نتكلم عنه و نصوره و نتخيله
    ده حتى لما نجيب ممثل قدير و يمثل دوره حنتعاطف معاه اكتر و مش شايفة اي خطر من كده
    في النهاية انا اؤويد تصوير او ظهور النبي في اي عمل سينمائي اذا مافيش نص واضح و صريح من القران بالمنع
    و شكرا

    ReplyDelete
  14. لا ادرى ماذا اقول وى ان مصطفى العقاد نفسة قد قضى محبة على ايدى من دافع عنهم طويلا

    ReplyDelete
  15. احب انبه لحاجة مهمة
    الناس اللى بتعلق فاكرين المسألة تمثيل فقط
    يعنى مجرد اختيار للمثلين والحكاية معروفة
    وطبعا مش صح لأن الحكاية ليها اكتر من رواية
    والروايات نفسها فيها وجهات نظر من أول شق الصدر مرورا بكيفية بدء الوحى وصولا إلى حادث ثقيفة بنى ساعدة
    دا من ناحية

    ReplyDelete
  16. ومن ناحية تانية تحريم تشخيص النبى صلى الله عليه وسلم تم تحريمه من اشخاص عاديين ويمكن اعادة النظر فيه
    والفتوى فى الإسلام مش مصدر تشريع
    لأن باب الإجتهاد مفتوح للجميع
    الإسلام مافيهوش كهنوت لأنه دين شعبى أو قل شعبوى
    حكى القرآن حكاية يوسف على سبيل القصص المعجز _نحن نقص عليك أحسن القصص-
    والنظر فى الحرام والحلال لا يحتاج فقط الى من حفظ النصوص ويستطيع تجشؤها من جديد حسب الأحداث لا
    بل هو قدرة خاصة لبعض الناس
    وإليك محاولتى
    التى من الممكن ان تكون مخطئة
    اعتمد فى تحليلى على فكرؤة اتبناها عن الوجود والعدم
    ينقسم الوجود الى عدة مستويات
    وجود ذهنى
    وهو الصورة الذهنية للمادة _أو الشخص_المتكونة فى ذاكرة أى انسان
    الوجود الرقمى _وهو مستوى أعلى من السابق فى الحضور وهو عند كتابة اسم الشخص او رسمه على ورق او صحيفة
    الوجود الصوتى _
    وهو حضور اعلى من سابقيه عند التلفظ باسم الشخص
    وجود منامى وهو الحاصل فى الرؤيا اثناء النوم وما يتخللها من مكاشفة الغيب زمانيا ومكانيا
    وجود مثالى _وهو اقوى الأنواع
    وهو الوجود فى عالم المثال
    أى بروز التمثال الى حيز الملامسة
    وعليه فقصص السيرة النبوية مارست نوعا من التشخيص للنبى
    فهو يصفه ثم يصف افعاله ويردد أقواله
    ولا شك ان ذلك يستحضر فى نفس المتلقى حضورا ما لشخصية النبى
    وعليه فتمثيل شخص النبى مسالة لا أرى فيها حراما
    ولكن أرى فيها صعوبة وتحديا ليبس فقط للمثل ولكن للمؤلف والمخرج
    ولكن العملية ممكنة نظريا

    ReplyDelete
  17. لعل محاولة المرحوم نجيب محفوظ فى أولاد حارتنا تفرض نفسها على المناقشة
    فنجيب بمهارته الشديدة استطاع ان يجرد القصص الدينى من ثوب الكهنوت وعلاقته بالمؤسسات الدينية عموما
    وان ينزل به إلى أرض الحياة اليومية
    بشكل فيه من الرمزية المباشرة وغير المباشرة الشىء الكثير
    فيستطيع من يريد تناول سيرة النبى اللجوء الى الرمز
    او استبدال الأماكن والأسماء كما فعل محفوظ
    تحياتى وآسف للإطالة واعتذر عما يمكن أن أكون قد أخطأت فيه

    ReplyDelete
  18. الى الاخ
    LOVE
    أختلف معاك فى موضوع ان النبى أعطى الضوء ألأخضر بقتل"عصماء بنت مروان
    أو إصدارة أوامر بقتل"كعب بن ألأشرف" أحد أحبار ووجهاء اليهود

    دة مينتقصش من كونة انة نبى وهاديك مثل بسيط جدا
    انت مثلا لما تشوف اى بطل فى فى فيلم اجنبى زى باتمان أو بروس ويلز او غيرة المفروض انهم دايما بيمثلوا الخير فى الفيلم وظروف وأحداث الفيلم بتجبرهم انهم يقتلوا فى سبيل الحق والواجب
    لية طيب بتنكرها على الانبياء ومبتنكرهاش على ابطالك الى انت بتحب تشوف افلامهم ؟؟
    العيب دايما فى رجال الدين الى بيحولوا سيرة الانبياء الى ملائكة وليس بشر

    دانتى المصرى

    فعلا محاولة نجيب محفوظ نقل الدين من مجرد تابوة إلى شىء معرفى هى البداية من شخص ذكى جداً كان بيقرأ المستقبل
    تحليل رائع

    ReplyDelete
  19. احييك على المدونة اولا
    وعن التجسيد انا على المستوى الشخصى مش فارق معايا(تقريبا)لكن اتصور ان احترام رغبات ومشاعر الناس فى المجتمع مسالة مهمة حتى لو كنا بنعامله باعتباره متخلف ما بلغش سن الرشد(مع تحفظى الشديد على حالة الاحتقار العام اللى انت بتوزعها بمناسبة وبدون فى البلوج )
    وبعدين شايل هم الحكاية دى قوى ليه؟يعنى ايه الانجاز الفنى العظيم اللى انت بتحاول تشاور عليه ومتوقعه يحصل لما يتجسد الانبيا على الشاشة؟هو انت عارف تعمل سيما بجد اصلا فى سوق افلام البوب كورن والايس كريم دى؟
    مش ههم
    كمل فى طريقك ونكش فى دماغ الناس يمكن تعمل حاجة كويسة فى الايام الضلمة دى
    خالد

    ReplyDelete
  20. الموضوع اكير من فكرة تصوير انبياء او لا
    أحنا عندنا تابوهات كتير ممنوع الإقتراب منها
    مش النبى بس النبى والصحابة وعصر الرسالة كلة وأفتكر المشاكل الى واجهت مسلسل خالد بن الوليد
    وعمرو بن العاص وغيرة

    انا مثلا عمرى مكنت هابقى مغرم بالمسيح عن طريق قرايتى للانجيل وبس
    تصويرة فى السينما ورسمة خلانى اتخيلة وابقى مغرم بية
    افتكر فيلم الام المسيح عمل حالة تعاطف كبيرة ازاى مع الناس زى مقالت حفصة
    احنا مشكلتنا ان احنا مشمتقبلين الحداثة
    احنا بنستمد كل افكارنا من ورا مش من قدام

    اما حالة الاحتقار دى
    بيتهيألى ملهاش معنى تانى لناس مبتجتهدش لدينها ودور على واحد انجبتة مصر بعد محمد عبدة ؟؟
    هاتلى فيلسوف بعد بن رشد مثلا
    لازم يتبهدل ويتسجن ويتكفر

    اما احترام رغبات ومشاعر الناس فأفتكر ان المثقف والفنان هو الى بيشكل وعى الناس دية
    مش بيمشى على هواها

    ReplyDelete
  21. إحنا ليه عايزين اللى يمثل دور النبى يكون فعلا فيه صفاته؟ هو يعنى أحمد مظهر كان له صفات صلاح الدين الأيوبى؟ ومع ذلك أمتعنا بالفيلم وقدر يوصل الرسالة بوضوح. والا أحمد ذكى هو نفس شخصية أنور السادات أو عبد الناصر (برغم الفارق الكبير بين الشخصيتين وتوجهاتهما الفكرية)؟
    الموضوع أبسط من كده، وتمثيل شخصية النبى (عليه أفضل الصلاة والسلام) لا تنقص من قدره شيئا. ولكنها تخدم الفيلم وبالتالى الرؤية التى يطرحها. وأنوه هنا لتعليق حفصة اعلاه، ما لم يكن هناك نص قرآنى صريح يحرم ذلك، فلم لا؟

    ReplyDelete
  22. love المدعو
    سواء كنت مسلم أو مسيحي أو ملحد أو حتى ابن متناكة تأدب في الكلام على النبى عليه الصلاة و السلام أو أي نبي من الانبياء
    غلى فكرة انا مش متشدد في الدين و رايى ان الاسلام جوهر مش مظهر و مانزلش علشان يغطي شعر المرآة لكن السفالة لها حدود

    ReplyDelete
  23. مساء الخير
    مدونة مذهلة بس للاسف محجوبة طبعا عندنا في بلد الاسلام :/

    تدري ليه يصاب المتدينين وغير المتدينين بتشنج وأزمة قلبية من مجرد الحديث عن تمثيل دور النبي سينمائيا ؟
    انا اقولك في سببين
    السبب الاول ان السينما ليست راسخة في الوجدان العربي المسلم وتظل دخيلة مهما تقادم عهدها عندنا
    التمثيل فن يوناني قديم ولذلك تجد أن الشعوب الاوربية والممتدة عنها تتقبله بكامل وجدانها لأنه أصلا فن أجدادهم الأصيل
    بينما نحن مثل ما تعرف لا نتقبل اي شي دخيل حتى لو كان موبايل فما بالك بسينما وتمثيل وتصوير للنبي كمان ..!

    الحاجة الثانية أن حياة النبي في الكتب لها ستمية رواية ورواية ولم يتفق عليها أصحابه الحميمين ومعاصريه فما بالك بعد
    1400
    سنة ؟ كم هو حجم الاختلاف على صورة النبي؟ طبعا لا اقصد الصورة الشكلية فحسب بل السلوك والسيرة التاريخية


    نقطة اخيرة اتمنى فعلا الا يتم تمثيل فيلم مصري عن سيرة النبي مع احترامي للحبايب المصريين والسينما المصرية الجميلة
    لكن بصراحة العالم العربي كله بممثليه ومخرجيه والطاقم الحلو كله مو قد انه يمثل فيلم تاريخي على هذا المستوى



    http://www.youtube.com/watch?v=mMiXAxZ6HAI&feature=related

    وأخيرا هذا الرابط فيه محاولة لتشخيص النبي ( في الدقيقة 4:4 تظهر شخصية النبي
    بس مثل مانت شايف لأن الفيلم ايراني فهو مروي على الطريقة الشيعية وهو ليس فيلم عن النبي اصلا بل عن الامام علي حسبما اعتقد ومع ذلك لو عُرض هذا الفيلم عند مسلمين سنة فهو كفيل بإحداث فتن طائفية مالها آخر



    سلامات وورد يا باشا

    ReplyDelete
  24. اقسم بالله اني لما افرئ كلامكم احس بهتزاز وجداني من كثر الاساءة الي النبي انا متأكد انه اغلب المتحدثين اما مسحيين او ملحدين كيف تتهمون الرسول بانه غير معصوم او تقبلو بان يمثله اي انسان؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! هل الحرية بنظركم انتم تسيئو باشرف الخلق وانا لا اعلم لما هرطقة يبين حقده على العلماء!!! لما انت تريد كل شي على مزاجك احب ان اخبرك بان الدين لا يأتي على هواك ولا على هوا اي عالم دين فالعالم وجد لمساعدتنا استغفرو ربكم وتوبوا وكفانا نفاااااااق

    ReplyDelete
  25. بصراحة لا اعرف..فتأدية دور الرسول عليه الصلاة والسلام صعب جدا..فالرسول قالب من الاخلاق والقوة في نفس الوقت..لكني بعد ان رأيت فيلم الام المسيح اعجبني جدا مع اني مسلم..ورغم اني غير مقتنع بعملية الصلب طبقا لعقيدتي الا انها اعطتني انطباعا رائعا عن المسيح..انا اتفق مع اداء دور الصحابة اما الرسول عليه الصلاة والسلام فيجب ان نرى النتيجةاذا مثل دور الصحابة فقط..ان كانت ايجابية ام سلبية..بصراحة شديدة..اخشى ان لا يتم الاخراج بصورة جيدة..فمثلا فيلم الام المسيح اخراجه رائع..واذا كان فيلم يتحدث عن تاريخ الاسلام ورسوله وصحابته وهم رجال يمتازو بصفات نادرة يصعب على اي ممثل اداؤها الا ان كان متميزا ولا ارى اي ممثل عربي قادر على ذلك حاليا للاسف..يجب ان يكون التصوير قمة في الاداء والاخراج والامكانيات والتي قد تتعدي عشرات الملايين من الولارات لتصور في هوليوود..ليخرج لنا فيلم يصور حقيقة الاسلام الرائعة..انا اتفق معك ان الصور المرئية اشد الوسائل تأثيرا في العقول..والدليل ان مسلسل الصلصال الذي يحكي روايات الرسل يجذب الجميع بشدة كبار او صغار..ومع ان النبي يظهر فقط كنور الا انه حقق نتائج مبهرة والسبب ان مصور ويصل للعقل والقلب مباشرة..المشكلة كانت في الحلقات الخاصة بالرسول عليه الصلاة والسلام حيث ان اهم الصحابة ظهروا كنور ايضا..ولا يجب ان ننسى مسلسل عمرو بن العاص..انا كنت من اشد المعارضين له..واقولها بصدق انني بعد مشاهدة المسلسل اعجبت جدا بشخصية عمرو بن العاص وكان المسلسل افضل الف مرة من قراءة كتب مكتوبة بلغة طلاسم لا يعرفها الا الشيوخ او هم يكتبوها بلغة لا تفهم منها شيئا..انا لا اؤيد تصوير الرسول في الفيلم ولكن اقترح ان يصور فيلم يحكي بعض الاحداث الاسلامية الهامة على يد واحد من الصحابة المبشرين بالجنة ووكما قلت ينال الفيلم ما يستحقه من جودة في الانتاج والاخراج والاداء...ونرى اراء الناس..والنقاد بشفافية..اذا كان العمل جيد كفيلم الام المسيح فبالتأكيد الفيلم سينال النجاح في قلوب الناس

    ReplyDelete
  26. ازاى يا هرطقة تقول ان النبى يغلط فى الامور الدنيوية الرسول محمد كامل

    ReplyDelete
  27. الصراحة كان فيلم زبالة فعلاً مع إحترامي لآراء الآخرين... بدون إظهار الشخصية الرئيسية في الفيلم (نبي دين الإسلام) الفيلم فقد مصداقيته فوراً

    شخصيات تكلم الكاميرا؟ ماهذا التخلف؟ النبي أخرس لا يتكلم؟ فكرة غبية جداً

    ReplyDelete
  28. hi ya hartaka ana daeman bshofak bthagem el y3ardak lah ma momken t3red 3aleh waghat nazarak 27san wala ah (woa baedan ah el 3.ror el anta fh da ya 25y fo2 kol 3alm fe wa7ed 233lam mno )

    ReplyDelete
  29. woa ba3dan lo sama7t 2oly 2y 7aga 3an nafsak ragel wala set moslem wala mse7y 3andak kam sana 2y 7aga asl ana 7asis any bakalm sha5s holamy sorry ya3ny

    ReplyDelete